Art Safari 2023 Young Blood: interviu cu tânărul artist Andrei Pituț
Despre autorii ceva mai… clasici (de la renascentiști la Op Art) s-a tot discutat până acum. Așa că, la un moment dat, chiar dacă vezi o pictură mai abstractă sau o instalație nonconformistă, știi, pe undeva, de unde să începi să cauți explicația și semnificația ei. Ce te faci atunci când o lucrare a unui artist tânăr contemporan îți fură privirea, ți se pare interesantă, dar nici nu-ți trece prin cap… pe unde să o încadrezi sau ce semnificație să îi atribui. Pentru că în secțiunea Young Blood 2.0 de la Art Safari chiar despre asta este vorba, despre tineri artiști pe care abia aștept să-i descopăr și să aflu mai multe despre arta lor, am inițiat o serie de mini-interviuri cu câțiva dintre ei. Al doilea intervievat al seriei Art Safari 2023 Young Blood: Andrei Pituț și ale sale lucrări upcycled.
#ArtBlogger #Interview #MadeInRomania #Romanian
* Andrei Pituț face parte din cei peste 50 de artiști prezenți în „Young Blood 2.0. Ce este nou în artă?”, curator Mihai Zgondoiu.
* Art Safari 2023 va avea 3 ediții. Ediția a 11-a, prima din acest an, se desfășoară în perioada 10 februarie-14 mai, în Palatul Dacia-România (Muzeul Municipiului București), din strada Lipscani 18-20. Bilete pe tickets.artsafari.ro/.
Temele care apar cel mai frecvent în lucrările tale sunt…
În general, recuperarea și utilizarea materialelor industriale abandonate sunt subiectele cercetării mele artistice. Proveniența lor este ușor de urmărit, deoarece sunt direct implicat în găsirea și reconsiderarea lor. Prin prelucrare evidențiez suprafețele lor alterate, având în vedere aceste defecte, ce-mi oferă avantaje plastice pe care le valorific. Această idee de upcycling continuă cu metoda de producție manuală pe care o folosesc, bazată pe ideea de art and crafts. O continuare utopică a producției în contextul actual al industriei producției de masă. Totodată, încerc să aduc în prin plan importanța şi sensibilitatea față de materialele utilizate, dar şi de originea lor naturală sau industrială. Multe din aceste materiale pe care le reciclez le găsesc în piața de legume aflată lângă atelierul meu. De obicei găsesc diverse piese de mobilier, resturi de construcții, dar şi lăzi şi paleţi provenite de la marfa adusă de comercianți. O altă sursă importantă de materiale sunt oamenii care mă cunosc din zonă. Cum cartierul este unul amestecat de blocuri şi case, locuitorii de la bloc vor să scape cât mai repede posibil de mobila pe care o schimbă şi de obicei mă întreabă pe mine dacă le doresc. Pot să spun ca sunt implicat în reciclare la un micro-nivel ce depășește capacitatea de pricepere a autorităților.
Lucrarea de artă semnată de tine pe care ar trebui s-o căutăm la Art Safari 2023 este…
Lucrarea se intitulează “Monument for a grocery vendor”. Această a fost creată pentru un spațiu public, o piață agroalimentară aflată în imediata proximitate a atelierului meu. Pentru fabricarea acesteia am folosit preponderent materiale recuperate chiar din incinta pieței, provenite de la diverse piese de mobilier abandonate, paleţi şi materiale de construcții. Aceasta are o înălțime de 4,5 metri şi este compusă din cinci segmente, patru din lemn și placaj sub forma unor trunchiuri de con, dispuse descrescător şi asimetric centrului lor, atașate de o bază stilizată cu trei picioare realizată din metal.
“Monument for a grocery vendor” este ancorată în probleme social-ecologice ale începutul secolului al XXI-lea, o societate ce dorește să trăiască într-un cadru urban eco-friendly, dar fără a renunța la bunurile şi comoditățile de consum. Practica mea artistică are o conexiune periferică cu subiectul abordat, cu totuși că lucrez majoritatea timpului cu materiale pe care le recuperez, nu pot să nu observ problemele de natură social-ecologică, provocate de gunoi.
Despre tine, ca artist, ar trebui să știm…
Îmi doresc sa reușesc să fac artă cu un impact cat mai redus asupra mediului, nu neapărat să fie despre mediul înconjurător, dar să nu poluez cu materialele pe care le utilizez şi să am o amprentă cât mai redusă de carbon, low carbon footprint art. De ceva ani încoace plantez în fiecare toamnă/primăvară arbori, până să realizez că acțiunea care o fac e mai mult decât un act ecologic, ci și o practică artistică. De obicei, intervin în zone unde aceștia se regenerează greu sau sunt inexistenți şi, ca să mulțumesc ecologiști înfocați, folosesc specii indigene.
Merită să investim în arta contemporană românească pentru că…
Eu când mă gândesc la arta supercontemporană românească automat îmi asum că e vorba despre tineri proaspăt absolvenți ai școlilor de artă din țară sau încă studenți la acestea, care vor să demonstreze că pot. Că au un discurs plastic serios, că sunt dispuși la muncă şi că fiecare dintre ei așteaptă o șansă de a se afirma. Eu, dacă nu primeam această încredere din partea unora, probabil nu eram aici şi nu făceam ce fac acum. Deci da, e foarte important să investim şi în valorile actuale, dar și în următoarele generații. Şi ca să rămân în ton cu tema lucrării mele, e ca şi cum nu vrei să încerci şi alte produse pe care le oferă aprozarul unde îți faci cumpărăturile. Tot cartofi cumperi (la sac), niciodată altceva.
Te găsim pe social media?
Din păcate nu am un website, este trecut undeva pe to do list, dar nu apare în pozițiile principale, dar da, am şi acest aspect în vedere. Cumva vreau să am o bază mai mare de lucrări, astfel încât vizitatorii site-ului să poată viziona o gamă mai numeroasă de lucrări din diversele preocupări artistice pe care le am, inclusiv proiectele în care am participat.
Instagram-ul ca platformă este o unealtă foarte utilizată şi bună pentru artiști. Pot vedea oamenii cu aceleași preocupări ca ale mele şi soluțiile lor plastice abordate. Te ajută să te informezi vizual, dar doar până într-un punct. Trebuie să ai un filtru bun ca să poți vedea mai departe de zgomotul vizual pe care îl creează. Lucrările pe care le realizez cer un timp mai lung de fabricare şi un efort mai susținut, utilizând în mare parte materiale recuperate, pe care de multe ori le găsesc îmbibate cu apă cu mortar, cu multe cuie, șuruburi care trebuie înlăturate ca să le pot pune în practică, așadar ajung rar să folosesc platformele de socializare.